Klassieke rubriek van Coen Jansen | Aflevering 2

In deze aflevering kunt u gaan genieten van willekeurige fragmenten, afkomstig uit de Zarzuela; dit is een typisch (komisch, romantisch) Spaans muziektheatergenre waarin in het Spaans gezongen en gesproken dialogen met elkaar gecombineerd worden en is aan het koninklijk buitenverblijf of zomerresidentie; Palacio Real de la Zarzuela (bij Madrid, in de 17e eeuw door Philips IV gebouwd), ontstaan.

Dit paleis dankt haar naam aan de bosrijke omgeving, waarin veel braamstruiken groeiden (zarza = braamstruik in het Spaans) en het muziektheatergenre dankt zijn naam weer aan het 'bramenpaleis' waar het ontstond. Het is de Spaans versie van de opera en heeft vanwege haar lichtvoetigheid en geëntheid op de Franse Opéra-comique eigenlijk meer weg van de opperette en wordt in het Spaans gezongen. Rond 1660 hebben toneelschrijver Pedro Calderón en componist Juan Hidalgo het genre ontwikkeld.

De zarzuela ontwikkelde zich van een vrolijke fabel over eenvoudige lieden doorspekt van volkse deuntjes ter vermaak van het hof tot een uiterst populaire vorm van muziektheater voor de burgers in de 19e eeuw (rond 1890 waren er alleen al in Madrid elf zarzuelatheaters en in Barcelona nam de Catalaanse zarzuela een grote vlucht), en net als bij de gelijknamige de vissoep worden in de zarzuela diverse muzikale elementen tot een smakelijk geheel samen gebracht. Het heeft instrumentale en gesproken gedeeltes, solo- en (romantisch) duozang, dans en koren. Door de vele folkloristische invloeden staan de zarzuela's bol van opzwepende, vurige, romantische, aanstekelijke melodieën...

*Juan Hidalgo (1614-1685)
Los Juegos Olímpicos: Disfrazado de pastor; Ensamble Alba Sonora

*Ruperto Chapi y Lorente (1851-1909)
Las Hijas de Zebedeo: Al Pensar:Elina Garanca-mezzo-sopraan

*Emilio Arrieta (1823-1894)
Marina: Habanera; David Menéndez-bariton

*Emilio Arrieta; Marina: Brindis (drinklied)
Alejandro Roy-tenor, David Menéndez-bariton

*Manuel Penella Moreno (1880-1939)
Don Gil de Alcalá: "Todas las mañanitas"; Ana María Martínez-sopraan, Plácido Domingo-tenor

*Manuel Panella; El gato montés: “Torero quiero sé...”
Anna Netrebko-sopraan, Rolando Villazón-tenor

*Reveriano Soutullo/Juan Vert
La Leyenda del Beso: Intermedio

*José. Serrano (1873-1941)
Alma de Dios: Canción Húngara; José Carreras-tenor

*Josep Gimenéz; La boda de Luís Alonso
Intermedio (Lucero Tena; castagnettes)

*Daniel Alomía Robles (1871-1942)
El Condor Pasa: een wereldberoemd fragment uit de gelijknamige Peruaanse zarzuela

*Tomás Bretón (1850-1923)
La Dolores: Gran Jota;Teatro Lírico de Zaragoza

Als laatste, geen deel uit een zarzuela maar een prachtig Mexicaans lied, dat op indrukwekkende wijze, door één van de grootste huidige tenoren, als toegift, in een ademloos luisterende, uitverkochte grote zaal van de beroemde Scala in Milaan, wordt gezongen, waarbij hij zichzelf op de gitaar begeleid, terwijl Plácido Domingo (een van de meest legendarische tenoren van de 20e eeuw) vanuit de coulissen, zichtbaar genietend meeluistert..

*Tomás Méndez; "Cucurrucucú paloma"
(Spaans voor Coo-coo duif) is een wereldberoemd Mexicaans lied uit 1954. De titel is een verwijzing naar de karakteristieke roep van de rouwduif, die in het refrein wordt opgeroepen. De teksten verwijzen naar liefdesverdriet, maar de duif staat echter ook symbool voor de geest (ven overledenen).

Ik wens U heel veel luister en kijkgenot.

Met vriendelijke groet,

Coen Jansen

Wat is Ledenservice ZuidZorg?

Ledenservice ZuidZorg is een zelfstandige vereniging die er is voor en door onze leden. We zetten ons in op het gebied van welzijn en zelfredzaamheid.

Dit doen we door het voorzien van informatie en kennis, het organiseren van activiteiten en het aanbieden van een relevant ledenpakket.